10 July 2013

reality check stiptheid nmbs

Ik reisde van begin 2012 tot juni 2013 halftijds van Willebroek naar Brussel (met overstap in mechelen) en terug. Over het algemeen tijdens de spits. Naar mijn gevoel klopten de stiptheidscijfers van de NMBS (> 86% van de treinen rijdt stipt) niet, dus hield ik bij hoeveel van die reizen stipt (vertraging >= 6 minuten) verliep.
Conclusie: zowat 6/10 (161/263) reizen verloopt stipt.
De ervaren stiptheid ligt dus veel lager dan de officiële. Daarmee wil ik niet zeggen dat de NMBS cijfers niet correct zijn. Zij geven aleen niet de reizigerservaring weer:
  • veel reizigers hebben meerdere treinen nodig voor een reis. Als één daarvan in vertraging is, beïnvloedt dat de hele reis (ik moest dan vaak een extra uur wachten op aansluiting).
  • de cijfers per trein zijn beter dan deze per reiziger, omdat er minder vertraging is tijdens de daluren.
  • de NMBS neemt geen afgeschafte treinen op (wat wél cijfervervalsing is)
    • dit vermindert natuurlijk ook de impact van stakingen op de cijfer, hoewel de impact voor de reiziger zeer groot is.
Februari  2012: 55% (11/20)
April     2012: 79% (15/19)
Mei       2012: 75% (15/20)
Juni      2012: 72% (13/18)
Juli      2012: 60% (12/20)
Augustus  2012: 50% (4/8)
September 2012: 77% (20/26)
Oktober   2012: 43% (6/14, staking  op 3 oktober)
November  2012: 50% (7/14)
December  2012: 58% (7/12)
2012: 64% (110/171)

Januari   2013: 67% (12/18)
Februari  2013: 43% (6/14)
March     2013: 38% (6/16)
April     2013: 57% (8/14)
Mei       2013: 56% (9/16)
Juni      2013: 71% (10/14)
2013: 55% (51/92)






No comments: